Selv om veien fra Moshi til kysten er god (= asfalt med relativt få store "potholes") nesten hele veien er det likevel over 40 mil å kjøre. Vi fikk låne skolens Toyota Landcruiser Prado '93 og hadde ingen problemer med den annet enn at vi ble litt urolige da det ved ugjevne mellomrom lyste en oransje lampe på siden av speedometeret (kjørte stort sett 80-100km/t). Ble lettet da vi fikk bekreftet på sms fra skolen at den bare kunne lyse/blinke, og at det ikke var noen fare med å fortsette bilturen. Her er veien mot Same med en flott fjellrekke på nordøstlige siden av veien.
Men det var mange andre som også var ute på/langs veien denne dagen:
Noen med rutebuss:
Noen i (kappkjørende) ekspressbusser (her kommer begge i mot oss i ca. 80km/t):
Noen på moped:
Noen på sykkel:
Noen med trillebår:
Mange til fots med bør på hodet:
Noen på taket:
Eller noen bare sittende langs veien for å selge varer, feks. tomater, løk, mango, løk, tomater, løk, mango og tomater:
Fra Tanga og opp til den Kenyanske grensen holder kinesiske veiingeniører på å bygge en ny stor motorvei (slik som de er i gang med nord i Serengeti). Den nye traséen ligger stort sett oppå den gamle veien og all trafikk var omdirigert til anleggsvei og sideveier. Her brukte vi 90min på 4 mil. Hadde stort sett vinduene igjen pga mye støv fra den tørre røde bakken.
Da vi svingte av fra denne hovedveien var det godt å vite at vi hadde bil med 4 hjulstrekk for her ble veien adskillig smalere de neste 7km:
Men til slutt, etter 6-7 timers kjøring, var vi fremme ved det indiske hav:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar