søndag 5. desember 2010

Så tenner vi to lys i kveld...

… synger vi i Norge denne 2. søndag i advent. Her i Moshi har vi tent flere lys hver i lang tid. For uten dem blir dette bilde av oss i stuen vår: 

Tanesco, som er Tanzania’s store strømleverandør, kutter strømtilførselen flere timer hver kveld. Selv sier de at det skyldes et stort behov for å rense turbiner og vannmagasiner som har blitt fulle av mudder og grus pga lite nedbør de siste månedene. Den lille regntiden som er i ferd med å gå over nå, har vist seg å bringe mye mindre regn enn forventet med det resultat at Tanesco ønsker å kunne bruketid på det de kaller nødvendig vedlikeholdsarbeid. Men i et land der bare 14 % av husstandene har innlagt strøm sier det seg selv at det ikke er alle som merker at strømmen er borte. Her på campus har imidlertid skolen en stor generator som trør i gang umiddelbart etter at strømmen går. Men denne generatoren klarer ikke å levere like stor spenning som Tanesco. Så, om vi ikke skulle høre bråket fra dieselgeneratoren, ser vi på det dimme lyset i lampene at skolen nå er selvforsynt med strøm. Ulempen med den stadige forandringen på spenningen er faren for at PC og annet elektronisk utstyr lett kan bli ødelagt. Derfor bruker vi egne overspenningsvern på dette. I tillegg brukes det oftere 100w lyspærer enn 40w eller 60w for når spenningen blir for lav er det kun de sterkeste pærene som klarer å gi lys.
Tilbake til Tanesco. Begrunnelsen om å kutte strøm og rasjonere på elektrisiteten for å drive vedlikeholdsarbeid avises av opposisjonen her i Tanzania. Det er spesielt nå etter presidentvalget var over at vi opplever stadige og lange strømkutt. For samtidig har bensinprisene gått kraftig opp, og spesielt prisen på diesel som brukes til å drive generatorene. Her på skolen koster det ca. Tsh 40.000,- pr time (ca. Nok 200,-) å drive generatoren. Dette tilsvarer 1/6 av en månedslønn for en tanzaniansk lærer, pr. time og når strømmen kan være borte 4-7 timer på et døgn utgjør dette store summer for en skole. Opposisjonen hevder derfor at Tanescos begrunnelse for å rasjonere strøm pga vedlikeholdsarbeid kun er et påskudd for å få inne flere penger til staten etter valgkampperioden.

Midt i dette post-valgkamp mørket sitter vi, som mange i Norge nå, med flere tente lys i stuen.


Nå som det er adventstid er det jo like greit, selv om det er litt vanskelig å finne julestemning når sirissene synger utenfor vinduet hele døgnet, plenene er grønne, temperaturen er på 32c om dagen og vi går i shorts når vi kan. Men Elin har pyntet med lilla duk og vi har laget vår egen lille adventskalender. En sjokoladekalender ville uansett ikke klart seg lenge her i varmen. Derfor har vi tegnet vår egen på whiteboard tavlen vår. Da har alle bidratt, og så kan vi krysse ut en ny tegning dag for dag.

Hva skaper førjulsstemning? I tillegg til lilla duk, adventskalender og stearinlys har vi vært på 2-3 julemesser. Som her da alle internatelevene på hele skolen var på tur til i Arusha:

Der er det mange boder med ulike varer der husmødre, velforeninger, frivillige organisasjoner, og lokale håndverkere selger varene sine. "Jeg fant jeg fant":

Vareutvalget er ganske stort, men prisene også, slik det blir når mzunguer (=europeere/hvite) samles.


På en av julemessene her i Moshi var stedets barnehage, "The little Clementinas" med å sang julesanger i reinsdyrantrekket sitt:

Og vi kunne kjøpe diverse juledrikke til julegrillspyd eller julehamburger.

Og før vi visste ordet av det kom selveste julenissen (med ekte skjegg!):



[NB:  pga hyppige strømbrudd er internetttilgangen ustabil. Dessuten går det ekstra sent på tider der elever bruker datarommet eller har datatilgang fra rommene sine. Det gjør at det bl.a. er vanskelig å laste opp bilder eller få videosamtaler på Skype. Best tid for oss å være på internett er rundt midnatt eller før 07 om morgenen (vår tid). Dette innebærer at vi av og til kommer til å legge ut tekst, og så heller legge ut bilder litt senere]

3 kommentarer:

  1. Hei. Jeg prøver meg på en kommentar igjen. Det er så gøy å lese bloggen deres!! Jeg følger med:-) Ser jo at dere opplever mye nytt og spennende og gleder meg over det. Men samtidig må jeg innrømme at jeg også gleder meg over at JEG er i Norge og kan nyte vinter, snø og "ekte" julestemning!! Jeg er nok rett og slett en norsk nordmann fra Norge med ekstra mange gener for vær og vind...
    Gleder meg til neste innlegg i bloggen, - når strømmen tillater det.
    Klem fra Else

    SvarSlett
  2. Masse klem til Ingrid (og dere andre, hvis dere vil ha). Savner henne masse <3 :( Vet dere når dere kan komme på besøk..?

    Kristina

    SvarSlett
  3. Så herlig marked! Der skulle jeg gjerne vært!
    Masse fint. Også så skjønne små Clementinas! Til forskjell fra Else mistrives jeg sterkt i Norge om vinteren, jeg er rett og slett feillevert hva land angår! Bytter snø og kulde mot 32 gr NÅR SOM HELST!!! Kjempegøy å følge dere på bloggen! Klem fra Hanne

    SvarSlett