onsdag 24. november 2010

How did you learn in school today?

Dansken Eddie Skoller har gjort Tom Paxtons sang godt kjent i Norden. I Skollers morsomme versjon av sangen "What did you learn in school today?" bygger han på stereotypier om hva man tror man lærer i ulike land i verden. Men Skoller tar ikke for seg hvordan man lærer i ulike land. Det er en kjent sak at skolebarn som flytter fra ett land til et annet lettere takler den nye hverdagen, ettersom skoledagen har noen faste universelle rutiner som det er nokså lett å sette seg inn i (ofte litt værre for de voksne som ofte må lære seg helt nye rutiner på jobb / hjemme / nærmiljøet). Felles for skolene er bl.a. at en har en lærer, et klasserom, friminutt, medelever, tavle og hjemmelekser. Men innenfor hver av disse elementene er spennet stort. En eller flere lærere samtidig? En lærer som bare dosserer eller en som lar elevene bestemme, farget av "ansvar for egen læring"? Et klasserom under et tre eller et klasseromslandskap med flyttbare vegger stoler på hjul? Friminutt med varm mat eller uten, etter hvert 40 min eller etter 2 timer? Svartmalt vegg som tavle eller digital tavle (smartboard) koblet til trådløst nett, fast leksehjelp eller greie seg selv? osv osv....

Her på ISM er det noe som er velkjent og noe som er nytt.
Noe av det som er nytt er strukturen på arbeidsdagen (dvs timeplanen) Her er Johannes sin timeplan:

På denne skolen møter alle elevene først opp i sitt "home room" kl. 07:30 der det for 5 min blir tatt fravær og gitt nødvendig informasjon fra kontaktlærer. Det er ikke sikkert elevene har sin kontaktlærer i noen fag, så det betyr bl.a. at informasjonsflyten mellom kontaktlærer og øvrige lærere må være god. Her brukes det egne beskjed-lapper til slikt. Det er mye mer effektivt enn e-post, ettersom nettet og elektrisiteten er nokså ustabilt. Så, når morgenøkten er over, går elevene videre til sine fast timer med sine faglærere. Her har alle lærere sitt eget klasserom, så elevene må gå fra klasserom til klasserom når de bytter fag. Selv om første friminutt er kl. 10:15-10:35 får elevene likevel både luft og bevegelse når de skifter rom. Antall elever i klassene varierer fra f.eks 5 til 25, avhengig av hvilke fag elevene har valgt. Noen fag er obligatoriske, andre kan velges, og i f.eks språkfag er det flere nivå avhengig av hvor godt elevene behersker språket. Mengden undervisningstid i det enkelte fag er stykket opp i enheter på 20 min som gir undervisnings-økter på 40-60min, de aller fleste timene er på 60 minutter. Alle klasserommene har utgang ut i skoleområdet, og vinduer og dører står altid åpne for å gi god luft.
Det blir servert varm lunsj hver dag i "store-fri" som er fra 12:35-13:20. Hver tirsdag er det satt av 60 min etter lunsj til at elevene enten må sitte og jobbe med lekser i sitt "home room", eller må bruke tiden til å snakke med de ulike faglærerne for å få hjelp og veiledning til det som er vanskelig i faget. Her er det også noen lærere som tilbyr slik støttetime og veiledningstime på ettermiddagstid og/eller i helgene om nødvendig. Skoledagen er i all hovedsak over kl. 15, men minimum en gang pr. uke er det valgfag og elevene må velge en idrettsaktivitet (utenom gym som er før på dagen) og de må velge en "creative activity" som kan være alt fra fotografering til debatt-gruppe, eller fra teater til matlaging. Skolen har både et skole-elevråd (som vi kjenner det i Norge), men også et skolemat-elevråd, et internat-elevråd og et aktiviteter-på-skolen-elevråd.
Alle elevene har en egen leksebok som alle lekser skal føres inn i. Her er Ingrids leksebok:

Elevene som bor på internatet har fast leksetid kl. 19-20:45/21:15 alle dager bortsett fra fredag og lørdag. I løpet av den tiden skal elevene arbeide stille med leksene på sine internatrom, mens en voksen går fra rom til rom for å hjelpe der det er nødvendig. I utgangspunktet skal internatansvarlig ("boarding parent") kvittere i elevenes leksebok når arbeidet er gjort, og elevene skal kunne vise frem lekseboken til kontaktlærer i "home room".

Som leder for internatdelen på skolen har Tim mange nøkler å holde styr på i løpet av en arbeidsdag:

Etter kl. 20 kan de elevene som trenger å bruke data få gå til datarommet som ligger inne i klasseromsfløyen.
Elevene har ganske mange innleveringer og/eller fremføringer i løpet av en uke. I tillegg er det noen prøver av og til. Karakterskalaen går fra 1-7, der 7 er best. I noen fag får elevene både karakter i fagkunnskap og i utførelse. Her er Johannes sin første franskprøve:

ISM er kanskje den eneste internatskolen i Tanzania som ikke har skoleuniform. Det eneste kravet her er at elevene på barneskolen må ha på seg en piquet-skjorte med skolens logo på. Utover det kan elevene ha på seg det de vil, samtidig som det ikke på noen måte skal være støtende (dvs utfordrende) for noen, eller markedsføre noen former for rusmidler.
Elevene som bor her inne på skoleområdet får altså varm mat til lunsj, men også varm mat til middag kl. 18, og tilbud om varm mat til frokost. Det er ikke lett å sette opp en meny til 110 internatelever, samt noen ansatte, for tre store måltider + 2 mindre hver dag (snack kl. 10:15 og kl. 21), når det er elever fra alle kontinenter representert. Matvaner er som kjent ulikt fra sted til sted. Selv om pizza og burgere er nokså verdenskjent, må en ha større variasjon. Dessuten er det noen som ikke spiser kjøtt, andre som har fastetid på ulike tider av året og som bare kan spise før soloppgang eller etter solnedgang, og det skal det også tas hensyn til. Moshi ligger dessuten langt fra kysten så det er ikke så lett å få tak i fersk fisk til så mange.
Her er ukemenyen fra midten av november:

"I learned to cook the soup minestrone" synger Eddie Skoller med bred italiensk aksent i ett vers, "We were the first to put a man on the moon, and I'm sure we'll have a hamburger stand there soon" synger han med Texas-sleng i et annet. Uansett hvor en kommer fra så er mat, enten man lager den sammen eller spiser den sammen, en flott måte å bli kjent med et annet lands kultur på.

Når temaet allerede er skole, vil vi takke 9A på Tangvall skole for flott presang til Ingrid. Så nå kan hun, som en av 3 norske elever her, ha den på seg på skolen og vise hvilket lite land hun kommer fra.

2 kommentarer:

  1. Du fikk den ! : D

    SvarSlett
  2. Spennende å lese om skolen der nede. Skoledagen og rutinene ligner en del på dem vi hadde på den internasjonale-amerikanske skolen i Nigeria hvor jeg jobbet, bortsett fra matrutinene og boarding school-opplegget. Flott t-skjorte forresten!

    SvarSlett