fredag 8. april 2011

Science fair - ikke noe å være redd for

Hvert år har 9.klasse en science fair (naturfagenes åpen dag) der de aktivt viser frem et særemne de har jobbet med i naturfagstimene de siste 2-3 måneder. Elevene velger selv en problemstilling og må lære seg å formulere mål, hypotese, drive datainnsamling, dokumentere funn, analysere og bearbeide alt dette. Så skal det lages en skriftlig presentasjon samt at de også må forberede seg for å presentere prosjektet sitt for et publikum. På "åpen dag" kom foreldre, venner, og andre lærere og oppgaven deres var å både være interesserte samt å stille kritiske spørsmål til elevenes prosjekter slik at elevene måtte forklare og forsvare fremgangsmåten og det det hadde kommet frem til.


Her er et utvalg av prosjektene:
Hvilken filtrerings-metode gir best resultat når en ønsker å filtrere sand og slam i skittent vann for å få frem rent vann?

Hvordan vokser planter dersom de får ekstra sollys fra speil? Ingrid hadde plantet frø i fire blomsterpotter. To av dem hadde ekstra speil rundt seg slik at planene der, etterhvert som de vokste, fikk dobbelt så my sollys. Resultatet i prosjektet hennes var at både blomsten Calendula og Petunia med speil vokste raskere enn samme planter uten speil. Calendulaen med speil vokste dessuten mye raskere enn Petuniaen under ellers like forhold.

Hvordan virker egentlig et vannkraftverk? - og hvordan har vannstrålens vinkel på turbinen noe å si for effekten?

Hvilke matsorter mugner fortest under like forhold? Her viste det seg at banan og melk mugnet fortest. Brød derimot brukte lengst tid før det mugnet ettersom det inneholder konserveringsmiddel.

Hvilke fordeler har man ved å fremstille krystaller kunstig fremfor å utvinne dem fra gruver? Her hadde eleven selv klart å fremstille flotte blå krystaller fra kjemi-labben på skolen.



Hvordan forandrer Ph-verdien seg i frukt etterhvert som den modnes?

En flott gjeng forskerne i 9. klasse:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar