lørdag 28. april 2012

Leseløver

- Tenåringer leser ikke annet enn displayet på Mp3 spilleren sin, har det blitt sagt... På ISM har vi både elever som er hyppige stamgjester på det gode biblioteket vi har og elever som synes det er nok å lese ukemenyen i kantinen. Derfor tok engelsk-seksjonen initiativet til en "book week" for a promotere lesing og oppfordre flere til å lese mer. Vi vet at elever som liker å lese på fritiden gjør det bra på skolen også. Som dette innlegget vil vise ble det gjennomført mange aktiviteter denne uken.

Elevene i en av klassene hadde på forhånd lest en bok hver og deretter skrevet en anmeldelse av den. Book report'en så ble hengt opp på en av de mange tavlene som er utenfor klasserommene. Dette var ment å gi medelever på skolen tips til gode bøker de kunne lese.

Vi tok bilder av bortimot 25 lærere der de gjemte seg bak coveret på hver sin bok de anbefalte. Så var det konkurranse om å gjette hvilken lærer som var bak boken.

På mandagens assembly var det lærere som fortalte om en bok som hadde hatt stor betydning for dem personlig...

... og elevene, som hadde blitt oppfordret til å kle seg ut som en person fra en bok, spaserte i opptog ut fra gymsalen etterpå. Her er noen elevene i førskole-klassen som hadde kledd seg ut som The Cat in the Hat av Dr. Seuss.

Hver dag kl 10:35-10:55 hele uken gjennomførte vi DEAR for alle klassene på skolen. DEAR for Drop Everything And Read. Opplegget går ut på å la alle elevene og lærerne, på samme avtalt tid, legge til side de klasseromsoppgavene de holder på med der og da, og ta frem en bok som alle selv hadde med, og lese i 20 minutter før alle går tilbake til fagoppgavene igjen. Det var en underlig stemning på skolen de 20 min når alle visste at alle de andre, fra 5-åringene til de som er "russ" satt i kosekroken eller ved pulten og leste.

Vi gjennomførte "Make your door a book cover"-konkurranse for alle klassene og lærerne på deres kontor- og klasseroms-dører. Stor aktivitet og stor iver, og med et stort spenn av bøker og sjangere. Noen av bokomslagene som endte på dører var bl.a. en ordbok på døren inn til et engelsk klasserom, og den populære (og samtidig omdiskuterte) Hunger Games av Suzanne Collins på døren inn til samfunnsfag.
 

Innspektøren viste frem 7 habits of highly effective teens på sin dør, mens Johannes sin engelsk klasse valgte å dekorere døren inspirert av boken de leste i november; Holes av Luis Sachar.
 

En av historielærerne valgte Long walk to freedom av Nelson Mandela. Tim på sin side dekket døren inn til sitt kontor med Exile av danske Jacob Ejersbo, romanen som tar for seg det rotløse tenåringslivet på denne internatskolen på begynnelsen av 80-tallet.
 

I alle konkurranser følger det selvsagt premie til de beste. Juryen fattet sin besluttning fredag ved lunch-tid. På barnetrinnet var det døren inn til elevgruppen med tilrettelagt undervisning som vant. De hadde latt seg inspirere av boken The Very Hungry Caterpillar (Lille-Larven-Aldrimett) av Eric Carle. På ungdoms- og vgs nivå var det Ingrids gruppe som vant med en dør inspirert boken Moonlight, the Halloween Cat av Cynthia Rylant.
 

Og da var de svært fornøyd med å få ISMs helt-spesielle-for-anledningen-book-week-chocolate-cake som premie.

Så får vi håpe at elevene, og sikkert noen lærere også, ble inspirert til å plukke med seg en ny bok neste gang de går forbi biblioteket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar